Τα Χριστούγεννα Όταν Ήμουν Παιδί..



Προσπαθώ να θυμηθώ τα Χριστούγεννα των παιδικών μου χρόνων..
Σκαλίζω με επιμονή και πείσμα την μνήμη μου..
Το μόνο που καταφέρνω να ανασύρω είναι ένα μικρό ταλαιπωρημένο δεντράκι που στόλιζε  η μαμά

μου κι αυτό δίχως παιχνίδια τυλιγμένα σε ιλουστρασιόν χαρτί να με περιμένουν από κάτω..
Τα δικά μου Χριστούγεννα δεν είχαν δώρα από τον άγιο Βασίλη.. ούτε λαμπιόνια..
Θυμάμαι την νονά που φάνταζε στα μάτια μου πολύ σπουδαία καθώς έμενε σε αριστοκρατική γειτονιά και μάλιστα σε διαμέρισμα!
Μαγεία ήταν για μένα κάθε επίσκεψη στο σπίτι της.. έμπαινα θυμάμαι στο ασανσέρ και ανεβοκατέβαινα τους ορόφους.. και φάνταζε ασύλληπτο στα παιδικά μου μάτια πως με το πάτημα ενός κουμπιού αυτό το κουτί που βρισκόμουν μέσα του με πήγαινε όπου του έλεγα..
Κι ύστερα  πίσω στο σπίτι, όσο οι μεγάλοι συζητούσαν, χωνόμουν στο μπάνιο της για να πλύνω τα χέρια μου με μοσχοσάπουνο lux για να τα φέρνω ύστερα με τρόπο ως τη μύτη μου και να ρουφάω το άρωμά του.. μιας και στο δικό μας μπάνιο υπήρχε μόνο μια πλάκα πράσινο σαπούνι..
Εκείνη ήταν που έριχνε λίγη χρυσόσκονη στα Χριστούγεννα των παιδικών μου χρόνων κουβαλώντας ακριβά παιχνίδια και γυαλιστερά λουστρίνια παπούτσια..
Δεν είχαμε λαμπερά στολίδια και λαμπιόνια μέσα ή έξω απ’ το σπίτι,  μόνο το στολισμένο χριστουγεννιάτικο δέντρο κοντά στο παράθυρο και τις κουρτίνες πάντα τραβηγμένες για να φαίνεται..
Στη βάση του μια μικρή φάτνη και στα παράθυρα κολλημένο μπαμπάκι να κάνει το χιόνι..
Δεν είχαμε δίπλες, τσιζκέικ και σοκολατένιους κορμούς.. μόνο μια πιατέλα με μελομακάρονα πάνω στον μπουφέ..
Μάλιστα για κάποιον άγνωστο σε μένα λόγο αυτή η πιατέλα δεν είχε ποτέ κουραμπιέδες.. είχε πάντα μόνο μελομακάρονα.. γι’ αυτό και μέχρι σήμερα οι κουραμπιέδες έχουν άλλη αξία στα μάτια μου σε σχέση με τα .. «φτωχικά» (έτσι μου φαίνονταν) μελομακάρονα.






Στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι δεν είχαμε γαλοπούλα, ούτε πιατέλες με ορεκτικά, παρά μόνο τα απολύτως αναγκαία που ήταν συνήθως κοτόπουλο με πατάτες στον φούρνο, φέτα και σαλάτα..
Θυμάμαι ακόμα την μυρωδιά του πετρέλαιου στα ρουθούνια από την σόμπα με τα μπουριά που τοποθετημένη στο κέντρο του σπιτιού, πάσχιζε μάταια να ζεστάνει όλους τους χώρους.
Θυμάμαι πως ποτέ δεν πήγα να πω τα κάλαντα γιατί ντρεπόμουν..
Θυμάμαι την χαρά μου όταν κάποια Χριστούγεννα είδα πρώτη φορά να πέφτει χιόνι και τον πατέρα που επιτέλους έμενε σπίτι εκείνη την μέρα και δεν δούλευε..
Ναι, τα Χριστούγεννα των παιδικών μου χρόνων δεν ήταν λαμπερά, δεν είχαν αμέτρητα δώρα, δεν ήταν πολύχρωμα και μαγικά.. αντίθετα – αν τα συγκρίνεις με τα σημερινά δεδομένα - ήταν στερημένα, φτωχικά και γκρίζα..

Παρ’ όλα αυτά δεν θυμάμαι ποτέ να ένιωσα δυστυχισμένη ή  πως μου λείπει κάτι.. ίσως γιατί εκείνα τα Χριστούγεννα ήμουν παιδί!




Σχόλια

  1. Καταρχήν Χρόνια Πολλά και Καλά!
    Κατά δεύτερον είχα καιρό να περάσω (και καλά να πάθω) και εντυπωσιάστηκα από την αλλαγή του μπλογκ, μου αρέσει πάρα πολύ! Δείχνει τόσο καλοστημενο και επαγγελματικό!
    Νομίζω ότι οι περισσότεροι από τους μεγαλύτερους (δεν σε λέω μεγάλη, σε λέω μεγαλύτερη απο εμένα, το σωσα?) έτσι τα θυμούνται τα Χριστούγεννα. Μου θύμισες λόγια και περιγραφή του πατέρα μου (ο οποίος αν και εγώ είμαι μεγάλη, με έκανε μικρός χοχο), έτσι ακριβώς περιγράφει τα δικά του Χριστούγεννα και πιο δύσκολα μη σου πω, γιατί μεγαλώνοντας σε ορεινό χωριό, είχαν να αντιμετωπίσουν και άσχημες καιρικές συνθήκες! Ωστόσο έτσι τα αναπολεί και εκείνος, με μια γλυκιά μελαγχολία και με αγάπη! Νομίζω ότι και τα τωρινά Χριστούγεννα όταν γίνουμε γιαγιάδες θα μας φαίνονται φτωχά! Καλά να είμαστε να τα ζήσουμε όλα τα επόμενα Χριστούγεννα! Καλή Πρωτοχρονιά Τζίνα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχαχαχα ... τελευταία στιγμή το έσωσες! .. τί τα θες;.. τα πρώτα δέκα χρόνια της ζωής μου τα έζησα την δεκαετία του '60.. ε.. δεν με λες και μικρούλα :p :p :p
      χαίρομαι που σου αρέσει η αλλαγή στο μπλογκ, εύχομαι Υγεία και μόνο Υγεία σε σένα και την οικογένειά σου, να χαίρεσαι τα παιδάκια σου και να μου τα φιλήσεις :))

      Διαγραφή
  2. Υπέροχο κείμενο Τζινα μου, με ταξιδεψες..... Χρόνια πολλά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τζίνα μου με συγκίνησες πολύ!!! Τα χριστούγεννα των παιδικών μας χρόνων έχουν μια λάμψη διαφορετική... απλά και μόνο γιατί τα βλέπαμε με τα παιδικά μας μάτια... και τελιά αναρωτιέμαι... μήπως σήμερα που στα παιδιά μας χαρίζουμε όλο τον κόσμο τα χαλάμε και τα κακομαθαίνουμε? Food for thought το σημερινό σου! Καλή χρονιά να έχουμε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πιστεύω πως ένα παιδί χρειάζεται ελάχιστα για να νιώθει ευτυχισμένο, γι' αυτό και ό,τι ζήσαμε στην παιδική μας ηλικία φαντάζει όμορφο και μαγικό!

      Διαγραφή
  4. Κοίτα να δεις πόσο διαφορετικά ήταν τα δικά μου... ζούσαμε τότε στην Πόλη, υπήρχαν πολλά λεφτά που ξοδευόντουσαν διακριτικά. Η πιο όμορφες μου αναμνήσεις ήταν να ψάχνω σε απίθανα μέρη ν' ανακαλύψω τα πλεκτά ή τα ρούχα που έφτιαχνε κρυφά για τις κούκλες μου τα Χριστούγεννα η μητέρα μου και όταν τα "έφερνε" ο Αη Βασίλης να κάνω τάχα μου την έκπληκτη! Το δέντρο ήταν αληθινό με αληθινά κεράκια που τ' ανάβαμε την ημέρα των Χριστουγέννων με πολύ προσοχή να μη πάρει φωτιά το δέντρο! Ένας φίλος των γονιών ντυνόταν Αη Βασίλης, μ' έπαιρνε στα γόνατα του και με ρωτούσε αν ήμουν καλό παιδί, δεν θυμάμαι φαγητά και γλυκά γιατί δεν μ' ενδιέφερε (τότε!) καθόλου το φαγητό, μόνο κάτι μακρόστενες νουγκατίνες θυμάμαι σε πολύχρωμες ζελατίνες που κρεμόντουσαν απ΄το δέντρο που όταν τις έτρωγες κολλούσαν στα δόντια!
    Πολύ πολύ αργότερα αφού φύγαμε κακήν κακώς απ΄την Πόλη, ανακάλυψα πως τα Χριστούγεννα πάνω απ΄όλα είναι γιορτή αγάπης και όχι επίκρισης, απόρριψης ή σύγκρισης ή στολισμού δέντρου και όλα αυτά απ΄την μητέρα μου/μας... και από τότε γιορτή για μένα σημαίνει, Αγαπώ και το εκφράζω! :-)
    Καλές γιορτές Τζίνα μου και εύχομαι σε σένα και στην οικογένεια σου, υγεία, χαρά και πολύ Αγάπη! <3 <3 <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπέροχα Χριστούγεννα για ένα παιδί.. ήσουν τυχερή!
      Παρ' όλα αυτά με φόβισε λίγο η σκέψη των αναμμένων κεριών πάνω στο δέντρο.. χααχαχαχα
      Χρόνια πολλά Στεφανία μου, να είσαι πάντα καλά και να έχεις μια υπέροχη χρονιά κοντά στους αγαπημένους σου!
      Φιλιά!

      Διαγραφή
  5. ακριβώς τα ιδια Χριστούγεννα ειχα κι εγω , το ίδιο σπίτι με τη σόμπα αλλά χωρίς τη νονά!Δεν ελαβα ποτέ δώρο από τη νονά μου ...κατ'άλλα όλα ηταν υπέροχα ,εκτός τωρα που το θυμήθηκα που η μάνα μου με ηθελε μαζι της στις δουλειές ,ενω η αδερφη μου έπαιζε όλη μέρα έξω!
    Καλή Χρονιά να έχετε Τζίνα !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Χρονιά Νάσια μου, να είστε όλοι καλά και δεν πειράζει μωρέ που μόνο εσένα έστρωνε στην δουλειά η μαμά σου.. δες το θετικά.. εσύ θα ήσουν η προκομμένη γι' αυτό και σε ήθελε κοντά της..απόδειξη η τελευταία σου ανάρτηση με τον καταιγισμό από όλων των ειδών τις λιχουδιές!!

      Διαγραφή
  6. Χρόνια πολλά Τζίνα μου! Ίσως από τις πιο όμορφες αναρτήσεις που διάβασα τις τελευταίες μέρες... Έχει καμία σημασία πόσα λαμπιόνια και πόσα δώρα έχει το δέντρο; Μήπως πιο σημαντικό δεν είναι ότι θυμάσαι την ευτυχία των ημερών εκείνων; είμαι της άποψης πως και τα παιδιά μας κάποιες εικόνες ευτυχίας και ηρεμίας θα θυμούνται, όπως και μεις άλλωστε και όχι τα άπειρα παιχνίδια, που τα ξεχνάνε την επόμενη μέρα. Σε φιλώ γλυκά, καλή Πρωτοχρονιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ξέρεις;. νομίζω πως είναι η παιδική ματιά που τα κάνει όλα όμορφα.. είναι η αγνή ψυχούλα των παιδιών που μεταμορφώνει τα άσχημα σε όμορφα!
      Καλή χρονιά!

      Διαγραφή
  7. "Τα δικά μου Χριστούγεννα -επίσης- δεν είχαν δώρα από τον άγιο Βασίλη".. Αλλά ως δια μαγείας, περνούσαμε πιο ωραία και πιο αγνά τότε.. Παιδιά γαρ... Οι φωτογραφίες τέλειες! Χρόνια πολλά Τζίνα μου! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αυτό έλεγα και πριν στην Κατερίνα, νομίζω πως είναι η παιδική οπτική που μεταμορφώνει την άχαρη πραγματικότητα σε παραμύθι.. σου στέλνω την αγάπη μου και πολλές ευχές για μια όμορφη νέα χρονιά!

      Διαγραφή
  8. αντε να περασουν οι γιορτες να τελειωνουμε με τα συγκινητικα post!!! Δεν γινεται να σου την πω ετσι δνε γινεται!!!!
    χαχαχα
    Υπεροχες οι αναμνήσεις σου Τζίνα μου! Εγώ ξέρεις με τι έχω συνδυάσει τα Χριστούγεννα των παιδικών μου χρόνων? με το Μινιόν!!! Ηταν ιεροτελεστία το Μινιόν!!!
    Μου λειπουν πολλά πραγματα απο παλια, κυρίως η ηρεμία και η ξεγνοιασιά αλλά η αληθεια ειναι ότι έχω περασει και παρα πολύ δύσκολες γιορτές. Η αγάπη όμως και τα αγαπημένα προσωπα τα κάνουν όλα να περνανε!! Όλα
    Σε φιλώ πολυ πολυ πολύ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. μα το Μινιόν ήταν must εκείνες τις εποχές.. παρ' όλα αυτά προσωπικά δεν είχα πάει ποτέ τα παιδιά μου.. (ανάποδη και ενάντια σε κάθε κατεστημένο από τότε) χαχαχαχαχα
      φιλιά χαρά μου!

      Διαγραφή
  9. Καλή χρονιά!!!! Γεμάτη απ' όσα επιθυμείς! Κι εύχομαι το άρωμα των παιδικών σου χρόνων να σε συντροφεύει πάντα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φέτος συνειδητοποίησα πως μεγαλώνω.. αλλιώς δεν εξηγείται αυτό το come back και η νοσταλγία.. :))
      Καλή χρονιά!!

      Διαγραφή
  10. Καλησπέρα σου αγαπητή μου Τζλινα και χρόνια σου πολλά.
    Προσπαθώ να μη θυμάμαι τα παιδικά μου χρόνια.
    Ήταν μέσα σε πολέμους, σε μάχες, σε βόμβες. Άστα.
    Καλή χρονιά σου εύχομαι με υγεία και ευτυχία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο Ντένη.. όταν το πέρασμα απ' την παιδική σου ηλικία έχει στιγματιστεί από πολέμους και ότι αυτοί συνεπάγονται δεν είναι μια ανάμνηση που την ανακαλείς στην μνήμη σου.. αντίθετα δεν θέλεις καθόλου να τα θυμάσαι..
      Anyway.. που λέτε κι εσείς εκεί στο Αμέρικα.. κοιτάμε το παρόν και ακόμα περισσότερο το μέλλον με αισιοδοξία.. Καλή Χρονιά λοιπόν.. Υγεία και όμορφες στιγμές με τους δικούς σου ανθρώπους!

      Διαγραφή
  11. Ξεκίνησα το διάβασμα και το στομάχι μου σφίχτηκε (ήμουν από τα "τυχερά" παιδιά και είχα lux στο μπάνιο)... και όσο διάβαζα μια γλυκιά ζέστη με πλημμύρισε και το σφίξιμο δεν υπήρχε πια. Ακόμη και η μυρωδιά του πετρελαίου ήρθε στη μύτη μου, είχε η γιαγιά μου σόμπα με μπουριά. Και όλα γλύκαναν, όλα έγιναν μαγικά και αληθινά.
    Σ ευχαριστώ Τζίνα μου για το όμορφο κείμενο με τις τόσες εικόνες. Εύχομαι οι κουραμπιέδες να μη λείπουν ποτέ από τον μπουφέ σου και η άχνη να γλυκαίνει πάντα την ζωή την δική σου και των αγαπημένων σου. Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. σ' ευχαριστώ Χριστίνα.. η αλήθεια είναι πως δεν ένιωθα "στερημένη" από κάτι.. το μόνο που πάντα έλειπε απ' τα παιδικά μου χρόνια και ζητούσα επίμονα ήταν ένα.. αδελφάκι!
      καλή χρονιά!!

      Διαγραφή
  12. Ωωω ναι! Το πετρέλαιο άφηνε μυρωδιά στα ρούχα και τα μαλλιά μου, το θυμάμαι έντονα. Και το δέντρο μας ήταν το μοναδικό στολίδι που θύμιζε Χριστούγεννα. Η μάνα μου το στόλιζε στο σαλόνι και το βλέπαμε ελάχιστα γιατί η πόρτα έκλεινε καθώς η σόμπα δεν μπορούσε να ζεστάνει κι εκείνο τον χώρο που ήταν μονίμως παγωμένος....Τα δώρα ήταν λιγοστά και κυρίως απαραίτητα.΄Ένα ζευγάρι μπότες συνήθως και τις "καλές" χρονιές ένα επιτραπέζιο παιχνίδι για να βολευόμαστε κι οι τρεις αδερφές! Φτωχικά και παγωμένα θυμάμαι κι εγώ τα Χριστούγεννα. Οι χειμώνες τότε, κρατούσαν το χιόνι -που έφτανε στο γόνατο- για μήνες...

    Καλή Χρονιά Τζινάκι μου!
    Εύχομαι το 16 να ακουμπήσει στο κατώφλι σου όλα τα καλά...
    Πολλά φιλιά..
    **Αννιώ**

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. μα βέβαια.. έχεις δίκιο! το σαλόνι ήταν πάντα κλειστό για να μένει η ζέστη στον υπόλοιπο χώρο και όταν ήθελες να πάρεις κάτι από εκεί άνοιγες την πόρτα κι ήταν σα να έμπαινες στο ψυγείο!!
    Καλή χρονιά και σε σένα Αννιώ μου, Υγεία και πολλές χαρούμενες στιγμές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωωωωωωω μα όλες οι μαμάδες εκείνου του καιρού το ίδιο έκαναν! Η δική μου το κάνει ακόμη και ας είναι πια πολύ μεγάλη... το ανοίγει μόνο σε γιορτές!

      Διαγραφή
    2. Xριστίνα και η δική μου αν ζούσε το ίδιο θα έκανε είμαι σίγουρη.. το "καλό" δωμάτιο δεν έπρεπε να έχει καθημερινή χρήση.. ήταν μόνο για γιορτές και επίσημες καταστάσεις! :))

      Διαγραφή
  14. Καπως έτσι και οι δικες μου παιδικες αναμνησεις Τζίνα μου αχ!! αυτή η σομπα με μπουρια..!!! και καμια φορά μπούκωνε κι όλας και επρεπε να ανοιξουμε πορτες και παραθυρα μεσα στο καταχειμωνο.. αλλα οταν είσαι παιδί τα βλέπεις αλλιως τα πραγματα... η πανινη κουκλα ηταν το καλύτερο μας..!!
    ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ ΧΡΟΝΙΑ να έχεις κορίτσι μου με υγεια και γεματη αγαπη παντού. μονο χαρούμενες στιγμες και χαμογελα ευχωμαι φιλακιααααα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. καλή χρονιά και σε σένα Ρούλα, να χαίρεσαι όλη σου την οικογένεια κι ο Θεός να σας δίνει Υγεία!

      Διαγραφή
  15. Πολύ συγκινητική ανάρτηση Τζίνα μου!
    Έτσι ήταν λίγο πολύ για μας που έχουμε τα χρονάκια μας , κάποτε!
    Καλή χρονιά να έχεις, με υγεία, αγάπη και γαλήνη! :))
    Πολλά ζεστά φιλιά !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. καλή χρονιά Αριστέα μου, με υγεία και πολλές δημιουργικές στιγμές!!
      (αυτό το "για μας που έχουμε τα χρονάκια μας" με έσφαξε!! άσε που δεν γίνεται να μπούμε στο ίδιο καλάθι εσύ κι εγώ διότι είμαι κατά πάρα πολύ μεγαλύτερή σου.. παρ' όλα αυτά.. σφάχτης!!!)

      Διαγραφή
  16. Καλή χρονιά με υγεία, χαρά, αγάπη και ηρεμία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις